Mojster fotografije Volbenk Pajk

Stalna razstava z naslovom Mojster fotografije Volbenk Pajk je zadnja pridobitev muzeja, ki je za obiskovalce na ogled od leta 2022. Razstava je posvečena priznanemu velenjskemu fotografskemu mojstru Volbenku Pajku. Njegovo bogato fotografsko zapuščino je Muzej Velenje prejel v dar leta 2018.
Rojenega na Kozjanskem leta 1915 ga je pot preko Zagreba, Mozirja, Dunaja in za kratek čas spet Mozirja pripeljala v Velenje. Svoj prvi fotografski atelje v Velenju je odprl leta 1948 kot podružnico svojega ateljeja v Zgornji Savinjski dolini. Leta 1952 se je z družino dokončno naselil v takrat mlado modernistično mesto Velenje. Atelje »Foto Pajk« je pod njegovim vodstvom deloval vse do leta 2002, čeprav se je uradno upokojil že leta 1985. V veliko pomoč, zlasti v zadnjih letih, mu je bila njegova žena Majda, tudi sama fotografinja. Mojster Pajk je umrl leta 2005 v Slovenj Gradcu. V petinšestdesetih letih njegovega poklicnega udejstvovanja je po grobih ocenah posnel približno sto tisoč posnetkov različnih zvrsti: tihožitja, umetniške artefakte, pokrajine, mestne vedute, interierje, dokumentarne fotografije in predvsem portretne fotografije. Bogata in dolga življenjska ter poklicna pot mojstra Pajka je predstavljena v osrednjem delu razstavnega prostora.
Medtem ko v muzeju še vedno poteka dejavna digitalizacija več deset tisoč fotografskih posnetkov, ki so zapisani na različnih nosilcih, so izbrani fotografski predmeti ter druga tehnična oprema, ki jo je mojster Pajk uporabljal pri svojem delu v ateljeju in na terenu, jedro omenjene stalne razstave.
Prejeti fotografski predmeti so bili, zaradi materiala in starosti, nujno potrebni konservatorsko-restavratorskih posegov v muzejski delavnici. K slabšemu stanju predmetov je prispevala tudi poplava v kletnih prostorih družinske hiše Pajkovih. Ob konservatorsko-restavratorskih posegih je hkrati potekala tudi ustrezna muzejska dokumentacija, ki je ponudila podrobnejša spoznanja o lastnostih in funkciji predmetov. Tako se je oblikovala ideja o postavitvi razstave, ki bi s pomočjo predmetov prikazala postopke razvijanja analogne fotografije. Za prikaz smo izbrali srebrno-želatinsko (značilna za obdobje od 1890 do 1970) črno-belo fotografsko tehniko, ki jo je uporabljal mojster Pajk v večjem delu svoje poklicne kariere. Čeprav je mojster Pajk najbolj uspel z barvnimi fotografijami, je bila njemu najlepša črno-bela fotografija.
Postopek razvijanja fotografije je prikazan v petih korakih: 1. razvijanje fotografskega filma, 2. retuširanje negativov na retuširnem stojalu, 3. osvetljevanje fotografije s povečevalnikom v temnici, 4. razvijanje fotografije v temnici in 5. sušenje fotografije. Vsak korak razvijanja fotografije predstavljajo za ta postopek potrebni predmeti skupaj z opisi posameznega koraka. Na ta način obiskovalec razstave dobi vpogled v zapleten, zahteven in predvsem dolgotrajen postopek razvijanja analogne fotografije. Največ pozornosti v prostoru zagotovo pritegne popolno opremljena in funkcionalna temnica, ki omogoča tudi izvajanje fotografskih delavnic za otroke in odrasle. Obiskovalci iz lokalnega okolja se najdlje zadržijo ob mizi, ki je bila včasih del sprejemne pisarne fotografskega ateljeja in na kateri so danes razstavljene portretne fotografije ljudi iz Šaleške doline, ki so se ob različnih priložnostih fotografirali v ateljeju »Foto Pajk«.

Accessibility
Call Now Button