Mojster fotografije Volbenk Pajk
Stalna razstava z naslovom Mojster fotografije Volbenk Pajk je zadnja pridobitev muzeja, ki je za obiskovalce na ogled od leta 2022. Razstava je posvečena priznanemu velenjskemu fotografskemu mojstru Volbenku Pajku. Njegovo bogato fotografsko zapuščino je Muzej Velenje prejel v dar leta 2018.
Rojenega na Kozjanskem leta 1915 ga je pot preko Zagreba, Mozirja, Dunaja in za kratek čas spet Mozirja pripeljala v Velenje. Svoj prvi fotografski atelje v Velenju je odprl leta 1948 kot podružnico svojega ateljeja v Zgornji Savinjski dolini. Leta 1952 se je z družino dokončno naselil v takrat mlado modernistično mesto Velenje. Atelje »Foto Pajk« je pod njegovim vodstvom deloval vse do leta 2002, čeprav se je uradno upokojil že leta 1985. V veliko pomoč, zlasti v zadnjih letih, mu je bila njegova žena Majda, tudi sama fotografinja. Mojster Pajk je umrl leta 2005 v Slovenj Gradcu. V petinšestdesetih letih njegovega poklicnega udejstvovanja je po grobih ocenah posnel približno sto tisoč posnetkov različnih zvrsti: tihožitja, umetniške artefakte, pokrajine, mestne vedute, interierje, dokumentarne fotografije in predvsem portretne fotografije. Bogata in dolga življenjska ter poklicna pot mojstra Pajka je predstavljena v osrednjem delu razstavnega prostora.
Medtem ko v muzeju še vedno poteka dejavna digitalizacija več deset tisoč fotografskih posnetkov, ki so zapisani na različnih nosilcih, so izbrani fotografski predmeti ter druga tehnična oprema, ki jo je mojster Pajk uporabljal pri svojem delu v ateljeju in na terenu, jedro omenjene stalne razstave.
Prejeti fotografski predmeti so bili, zaradi materiala in starosti, nujno potrebni konservatorsko-restavratorskih posegov v muzejski delavnici. K slabšemu stanju predmetov je prispevala tudi poplava v kletnih prostorih družinske hiše Pajkovih. Ob konservatorsko-restavratorskih posegih je hkrati potekala tudi ustrezna muzejska dokumentacija, ki je ponudila podrobnejša spoznanja o lastnostih in funkciji predmetov. Tako se je oblikovala ideja o postavitvi razstave, ki bi s pomočjo predmetov prikazala postopke razvijanja analogne fotografije. Za prikaz smo izbrali srebrno-želatinsko (značilna za obdobje od 1890 do 1970) črno-belo fotografsko tehniko, ki jo je uporabljal mojster Pajk v večjem delu svoje poklicne kariere. Čeprav je mojster Pajk najbolj uspel z barvnimi fotografijami, je bila njemu najlepša črno-bela fotografija.
Postopek razvijanja fotografije je prikazan v petih korakih: 1. razvijanje fotografskega filma, 2. retuširanje negativov na retuširnem stojalu, 3. osvetljevanje fotografije s povečevalnikom v temnici, 4. razvijanje fotografije v temnici in 5. sušenje fotografije. Vsak korak razvijanja fotografije predstavljajo za ta postopek potrebni predmeti skupaj z opisi posameznega koraka. Na ta način obiskovalec razstave dobi vpogled v zapleten, zahteven in predvsem dolgotrajen postopek razvijanja analogne fotografije. Največ pozornosti v prostoru zagotovo pritegne popolno opremljena in funkcionalna temnica, ki omogoča tudi izvajanje fotografskih delavnic za otroke in odrasle. Obiskovalci iz lokalnega okolja se najdlje zadržijo ob mizi, ki je bila včasih del sprejemne pisarne fotografskega ateljeja in na kateri so danes razstavljene portretne fotografije ljudi iz Šaleške doline, ki so se ob različnih priložnostih fotografirali v ateljeju »Foto Pajk«.
Mastodonti
V prostorih nekdanje konjušnice je predstavljena prazgodovinska najdba ostankov dveh vrst mastodontov, prednikov današnjega slona, ki so jih leta 1964 leta našli v Škalah pri Velenju.
Majda Kurnik 1920–1967
Zbirka predstavlja umetnico Majdo Kurnik, prvo akademsko slikarko iz Šaleške doline.
Afrika
Zbirko sestavljajo predmeti, ki jih je v petindvajsetih letih bivanja v Afriki zbral in Velenju poklonil češki akademski kipar František Foit.
Umetniška zbirka Galerije Velenje/20. in 21. stoletje
Umetniška zbirka Galerije Velenje/20. in 21. stoletje predstavlja izbor slik in skulptur iz 20. in 21. stoletja. Zajema dela sodobnega slovenskega slikarstva in kiparstva in je postavljena v štirih zaporednih prostorih.
Med romaniko in barokom
Razstava predstavlja prostor Šaleške doline od prvih pisnih omemb doline v 12. stoletju do konca 17. stoletja, ko v dolini začenja izzvenevati srednjeveška družba.
Šaleška dolina 1941-1945
Razstava predstavlja obdobje druge svetovne vojne v Šaleški dolini. Rdeča nit razstave je partizanski pesnik Karel Destovnik – Kajuh, poleg njega sta posebej prikazana še narodna heroja Dušan Mravljak – Mrož in Miha Pintar – Toledo. Povezovalni element razstave je češnjev cvet vzet iz Kajuhove pesmi, ki simbolizira in nakazuje protivojno misel in sporočilnost razstave.
Grajska kapela
Od 17. stoletja domuje grajska kapela v severozahodnem obrambnem stolpu. Pripoveduje o življenju nekdanjih prebivalcev gradu in o cerkvi sv. Jurija v Škalah, ki je bila zaradi izkopavanja premoga ter posledičnega ugrezanja površja leta 1957.
Mesto, ki so mu rekli čudež
Na fotografijah je spremljano nastajanje sodobnega mesta Velenja. Zbirka zajema čas od 1945 do 1960, ko je Velenje začelo dobivati novo podobo.
Fran Korun Koželjski
Stalna razstava je posvečena skladatelju in glasbeniku Franu Korunu Koželjskemu. V spominski sobi, posvečeni tej, tako za našo dolino, kot tudi za celoten slovenski prostor, izredno pomembni osebnosti, je razstavljeno pohištvo in instrumenti, ki so bili v rabi Frana Koruna Koželjskega.
Mojster fotografije Volbenk Pajk
Stalna razstava z naslovom Mojster fotografije Volbenk Pajk predstavlja fotografske predmete ter drugo tehnično opremo, ki jo je uporabljal velenjski fotograf Pajk v svojem ateljeju Foto Pajk in na terenu.
Stara trgovina
Trgovina sodi v obdobje okrog leta 1930. V njej je postavljeno originalno pohištvo dveh trgovin iz Šaleške doline.
Stara gostilna
V muzejski gostilni iz prve polovice 20. stoletja je postavljeno originalno gostilniško pohištvo z gostilniškim pultom, lesenim hladilnikom, omarami za kozarce in krožnike, gramofoni, glasbeno omaro iz 19. stoletja, stoli, klopmi in mizami. V prostoru ne manjkajo obvezni lesen pljuvalnik z žaganjem, pepelniki in steklen muholovec, stare tarok karte in igra »Marjanca«.
Stalna razstava kiparja Cirila Cesarja
Razstavljena dela akademskega kiparja (in oblikovalca) Cirila Cesarja rišejo razvojni lok kiparskega oblikovanja od klasičnega, formalno in vsebinsko neproblematičnega, akademskega realizma, prek oblikovno in čustveno potenciranih gigantskih teles talcev v ekspresivno razčlenjene, razčlovečene oblike cikla vojnih žrtev.