Umetniška zbirka Galerije Velenje/20. in 21. stoletje
Prve umetnine v tej zbirki segajo v čas na začetku 20. stoletja vse do leta 2020 oziroma so stare dobro stoletje. Prenovo je narekovala potreba, da se zbirka predstavi v sodobnejši postavitvi in z novimi spoznanji ter z novimi manj znanimi imeni ob najpomembnejših delih slovenskih klasikov moderne in sodobne umetnosti, ki šele skupaj tvorijo celovito in realno zgodbo slovenske umetnosti.
Pričujoča zbirka je začela nastajati leta 1971, ko je tovarna Gorenje odkupila 22 slik in skulptur za prihodnjo galerijsko zbirko. Zbirka je s sistematičnimi odkupi in z darili do danes narasla na skoraj 1.600 del. Na stalni razstavi je predstavljen izbor, ki sledi razvoju slikarstva in kiparstva na Slovenskem, s poudarki na delih avtorjev iz lokalnega okolja.
Mlajša generacija slovenskih slikarjev je zastopana predvsem z deli avtorjev, ki so bili v letih 1999–2009 prvonagrajenci dvajsetletnega medinstitucionalnega izobraževalnega programa med Akademijo za likovno umetnost in oblikovanje Ljubljana in Galerijo Velenje na kolonijah v Velenju, in sicer v digitalni obliki.
Prav tako so v digitalni obliki predstavljena dela iz Mednarodne zbirke Galerije Velenje, ki je plod sodelovanja Galerije Velenje in Mednarodne likovne delavnice na Sinjem vrhu, s katero je velenjska galerija sodelovala dvajset let z izbori mednarodnih in slovenskih udeležencev.
Galerija Velenje vse zbirke še vedno dopolnjuje in jih predstavlja tudi na občasnih tematskih postavitvah. Stalna postavitev vključuje ožji izbor iz slikarstva, kiparstva, grafike, fotografije, oblikovanja in videa ter je postavljena v štirih prostorih po dinamiki nastanka del. Nova postavitev je zastavljena po slogovnih obdobjih del, ki so bila odkupljena ali podarjena, vendar so seveda še vrzeli v posameznih obdobjih. Veliko predstavljenih avtorjev je ustvarjalo v različnih slogovnih obdobjih. Postavitev del še najbolj sledi kronološkemu zaporedju nastanka del.
Ogled zbirke v I. prostoru se začenja z začetkom 20. stoletja, ki sodi v obdobje vodilnega impresionizma. Impresionisti so nasprotovali takrat uveljavljenim akademskim žanrom, to je zgodovinskim in mitološkim temam, ter so v slikarstvu začeli uveljavljati drugačno krajino in osebno likovno govorico. Slikarji so večinoma ustvarjali razpoloženje določenega časa v naravi ali intimnega trenutka v interjerju. Značilni so pastozni barvni nanosi in poteze ter svetle sončne barve. Nosilni predstavnik Rihard Jakopič (1869–1943) je osnoval prve institucije moderne likovne umetnosti v Sloveniji. Organiziral je prvo razstavo, ustanovil razstavišče, namenjeno sodobnemu slikarstvu, umetniško šolo in galerijo slovenske umetnosti. Seveda so v tem obdobju ustvarjali tudi umetniki, ki so vztrajali pri klasičnem upodabljanju.
II. prostor preplavljajo šestdeseta in sedemdeseta leta visokega modernizma z abstrakcijo in modernistično figuraliko. Za velike spremembe so poskrbeli predvsem v ameriški in zahodnoevropski umetnosti, ki se odmika abstraktnemu ekspresionizmu, informelu in drugim uveljavljenim smerem. Gabriel Stupica (1913–1990) je bil eden izmed najbolj uveljavljenih umetnikov že v nekdanji Jugoslaviji. Plastičnost in prostorsko upodobitev je pretvoril v ploskovno. V modernistični obdelavi površine s tempero, kolažem, lazurnimi nanosi ali skoraj informelsko neposrednostjo materiala je skrivnostno eksperimentiral v najbolj avtorskih delih temnega in svetlega obdobja. III. prostor zaznamujejo osemdeseta in devetdeseta leta, ko se je v slovenski umetnosti uveljavila »nova podoba«. Nova podoba je bila odziv na konceptualizem. Umetnostni izraz se ni vezal na določen formalni izraz ali slog, ampak so umetniki nadgradili vso dotedanjo umetnostno tradicijo. Emerik Bernard (1937–2022) je eden izmed najizvirnejših predstavnikov nove podobe osemdesetih let, ki so ustvarjali in razvijali svojevrstne avtopoetike in mitologije. S poglabljanji v sodobno slikarstvo se je zapisal v zgodovino umetnosti tudi kot pronicljiv pisec esejev o umetnosti. V IV. prostoru so na ogled dela srednje in mlajše generacije slovenskih slikarjev, kiparjev, fotografov, oblikovalcev in videastov, večinoma s prehoda ali že iz 21. stoletja. Sašo Vrabič (1974) je eden izmed vidnejših postmedijskih umetnikov. Njegova dela nastajajo spontano, v sproščenem ustvarjalnem procesu. Prepričljivost Vrabičevega ustvarjanja je v doslednosti pri opazovanju natančno upodobljenih motivov, ki so umeščeni v poljubni prostor, a z dovršeno slikarsko izvedbo.
Mastodonti
V prostorih nekdanje konjušnice je predstavljena prazgodovinska najdba ostankov dveh vrst mastodontov, prednikov današnjega slona, ki so jih leta 1964 leta našli v Škalah pri Velenju.
Majda Kurnik 1920–1967
Zbirka predstavlja umetnico Majdo Kurnik, prvo akademsko slikarko iz Šaleške doline.
Afrika
Zbirko sestavljajo predmeti, ki jih je v petindvajsetih letih bivanja v Afriki zbral in Velenju poklonil češki akademski kipar František Foit.
Umetniška zbirka Galerije Velenje/20. in 21. stoletje
Umetniška zbirka Galerije Velenje/20. in 21. stoletje predstavlja izbor slik in skulptur iz 20. in 21. stoletja. Zajema dela sodobnega slovenskega slikarstva in kiparstva in je postavljena v štirih zaporednih prostorih.
Med romaniko in barokom
Razstava predstavlja prostor Šaleške doline od prvih pisnih omemb doline v 12. stoletju do konca 17. stoletja, ko v dolini začenja izzvenevati srednjeveška družba.
Šaleška dolina 1941-1945
Razstava predstavlja obdobje druge svetovne vojne v Šaleški dolini. Rdeča nit razstave je partizanski pesnik Karel Destovnik – Kajuh, poleg njega sta posebej prikazana še narodna heroja Dušan Mravljak – Mrož in Miha Pintar – Toledo. Povezovalni element razstave je češnjev cvet vzet iz Kajuhove pesmi, ki simbolizira in nakazuje protivojno misel in sporočilnost razstave.
Grajska kapela
Od 17. stoletja domuje grajska kapela v severozahodnem obrambnem stolpu. Pripoveduje o življenju nekdanjih prebivalcev gradu in o cerkvi sv. Jurija v Škalah, ki je bila zaradi izkopavanja premoga ter posledičnega ugrezanja površja leta 1957.
Mesto, ki so mu rekli čudež
Na fotografijah je spremljano nastajanje sodobnega mesta Velenja. Zbirka zajema čas od 1945 do 1960, ko je Velenje začelo dobivati novo podobo.
Fran Korun Koželjski
Stalna razstava je posvečena skladatelju in glasbeniku Franu Korunu Koželjskemu. V spominski sobi, posvečeni tej, tako za našo dolino, kot tudi za celoten slovenski prostor, izredno pomembni osebnosti, je razstavljeno pohištvo in instrumenti, ki so bili v rabi Frana Koruna Koželjskega.
Mojster fotografije Volbenk Pajk
Stalna razstava z naslovom Mojster fotografije Volbenk Pajk predstavlja fotografske predmete ter drugo tehnično opremo, ki jo je uporabljal velenjski fotograf Pajk v svojem ateljeju Foto Pajk in na terenu.
Stara trgovina
Trgovina sodi v obdobje okrog leta 1930. V njej je postavljeno originalno pohištvo dveh trgovin iz Šaleške doline.
Stara gostilna
V muzejski gostilni iz prve polovice 20. stoletja je postavljeno originalno gostilniško pohištvo z gostilniškim pultom, lesenim hladilnikom, omarami za kozarce in krožnike, gramofoni, glasbeno omaro iz 19. stoletja, stoli, klopmi in mizami. V prostoru ne manjkajo obvezni lesen pljuvalnik z žaganjem, pepelniki in steklen muholovec, stare tarok karte in igra »Marjanca«.
Stalna razstava kiparja Cirila Cesarja
Razstavljena dela akademskega kiparja (in oblikovalca) Cirila Cesarja rišejo razvojni lok kiparskega oblikovanja od klasičnega, formalno in vsebinsko neproblematičnega, akademskega realizma, prek oblikovno in čustveno potenciranih gigantskih teles talcev v ekspresivno razčlenjene, razčlovečene oblike cikla vojnih žrtev.