Iz muzejskega arhiva: Fotografija električne lokomotive imenovane Cimbimbek
- 1 decembra, 2021
- Ob 10:00
- Muzej usnjarstva na Slovenskem




Industrijski tir usnjarne v Šoštanju in električna lokomotiva imenovana Cimbimbek
Od železniške postaje v Šoštanju je nekoč vodil industrijski tir v Vošnjakovo usnjarno. Podjetje se je imenovalo Lederwerke Franz Woschnagg & Söhne, Schönstein (Šoštanj), kasneje, po drugi svetovni vojni pa Tovarna usnja Šoštanj (TUŠ). Od leta 1891 so v usnjarno dovažali premog, surove kože in druge surovine od železniške postaje kar po cesti in za vleko uporabljali konjske vprege. Leta 1917 je bil od železniške postaje Šoštanj–Topolšica po desni strani Pake do železnega mostu preko nje in naprej do tovarne dograjen industrijski tir v dolžini 1035 metrov. Za premik in dostavo vagonov v času prve svetovne vojne, ko je potreba po usnju narasla in se je okrepil tudi promet na železnici, si je lastnik usnjarne omislil malo dvoosno akumulatorsko lokomotivo, v bistvu pa je to bil le počasni tirni vlačilec vagonov, izdelan leta 1916 v Tovarni vagonov v Gradcu (Grazer Wagonnenfabrik, vormals Johann (Janos) Weitzer, Graz; kasneje je bila tovarna preimenovana in priključena koncernu Simmering–Graz–Pauker A.G.). Po do sedaj znanih podatkih je omenjena lokomotiva prva normalnotirna akumulatorska lokomotiva te vrste v Sloveniji.
Lokomotiva je imela dva pogonska elektromotorja skupne moči 29,60 kW. Vsak je gnal po eno pogonsko os (vrsta Bo), vse skupaj pa je poganjal enosmerni tok napetosti 210 V, ki je prihajal iz 112 akumulatorjev vrste 30J100. Znano je, da so pri J. Weitzerju izdelali vsaj dve taki vozili. Sestrsko vozilo je bilo v uporabi v tovarni, kjer so ga izdelali, in je bilo po drugi svetovni vojni še v uporabi.Po železniških predpisih je moralo imeti, tako takrat kot tudi danes, vsako pogonsko tirno vozilo posebno signalno naravo, na primer parno piščal. Ker pa tirni vlačilec ni deloval na paro, so se njegovi izdelovalci odločili montirati na vozilo le tramvajski signalni zvonec, saj so v tovarni J. Weitzerja izdelovali tudi tramvaje.Tako je prihajajoči vlačilec zelene barve po tirih najavljal svoj prihod z zvonenjem, nekako kot “cim–bim”. Seveda je ljudski glas takoj ustvaril novo ime in ga poimenoval Cimbimbek. Nenavadni stroj je nato leta služil predvsem za premik tovornih vagonov od tovarne usnja na železniško postajo in nazaj. Šoštanjčan Peter Rezman je povedal: »Spominjam se smrdečih transportov od železniške postaje do zadnjega šoštanjskega mostu čez Pako, koder je Cimbimbek vozil kože v usnjarno.« Tir je bil speljan do skladišča surovih kož, holcplaca in tovarniške termoelektrarne, kjer so nekdaj kurili premog. Za polnjenje baterij je po vojni skrbel strojevodja Topolšek, za progo pa je skrbelo tovarniško strojno vzdrževanje, med šolskimi počitnicami pa tudi Šoštanjčan Beno Lukman. Občasno so ga uporabljali tudi usnjarski delavci, ki so se vozili z vlakom na delo. S Cimbimbekom so jih namreč prevažali iz železniške postaje v tovarno in nazaj na vlak. Zanimivo je vedeti, da so tako na celjski postaji kot tudi drugod po državi po drugi vojni uporabljali namesto klasičnih vozičkov tudi dvoosna mala cestna vozila na električni pogon (z akumulatorji), s katerimi so k vlakom dostavljali prtljago in pošto. V Celju so ta električni voziček poimenovali prav tako kot v Šoštanju: Cimbimbek. Očitno so bila električna vozila vseh vrst na Štajerskem obsojena na to ime!
»Fabriški Cimbimbek«
V 70-ih letih je bil strojevodja Ivan Klančnik, občasno pa tudi Franc Šteharnik iz Gaberk, ki je povedal: »Lokomotiva je lahko potegnila 40-tonski dvoosni vagon ali dva 20 tonska. Od železniške postaje do tovarne sem večinoma vozil surove kože, pa tudi sol za konzerviranje. Cimbimbek, ki je bil dolg okrog šest metrov in težek 10 ton, je imel v kabini komandno ploščo s stikali za vklop stroja in prižiganje luči, ročico za preklapljanje elektrike in pospeševanje, ki je v nasprotni smeri delovala tudi kot električna zavora. Ker je lokomotiva dosegla le do 20 km/h, je voznik poleg električne uporabljal tudi ročno zavoro. Ob dežju ali poledici je za povečanje trenja voznik s posebno napravo posipal pesek po tračnicah, da bi dosegel boljše trenje in vlečno moč. Za vzdrževanje proge je skrbel Tonek iz Florjana. Leta 1977 pa se je zgodila nesreča, v kateri je bila usoda našega Cimbimbeka zapečatena. Zaradi prevelike teže dveh 40 tonskih vagonov zavore niso prijele in kompozicija je na koncu tovarniškega tira prebila zaščito in iztirila. Na srečo je bilo v tem času v tovarni dvigalo Coles, s katerim smo vse skupaj postavili nazaj na tire, vendar je bilo podvozje Cimbimbeka tako poškodovano, da popravilo ni bilo več smiselno. Tako je Cimbimbek šel iz uporabe, v kasnejših letih pa so tovor v tovarno vozile dizelske lokomotive JŽ. Z ukinitvijo industrijske železnice Tovarne usnja Šoštanj je tovrstni prevoz nadomestil kar traktor s prikolico, ki je vozil tresoči se tovor skozi mesto. Nič kaj prida spomini,…/.«






Share on facebook
Facebook
Share on email
Email


Poletni delovni čas enot Muzeja Velenje
29.06.2022
9:00
Strokovno vodstvo po stalni razstavi »Majda Kurnik 1920–1963«
07.06.2022
17:00
Odprtje fotografske razstave Petra Fetticha
03.06.2022
19:00
Koledar dogodkov Muzeja Velenje za mesec maj
29.04.2022
10:00
Koledar dogodkov Muzeja Velenje za mesec april
02.04.2022
10:00
Klepet pod arkadami: Jože Krajnc
28.03.2022
10:00
Poziv: zbiramo filmske spomine iz Šaleške doline!
16.03.2022
10:00
Koledar dogodkov Muzeja Velenje za mesec februar
03.02.2022
10:00
Koledar dogodkov Muzeja Velenje za leto 2022
25.01.2022
10:00
Muzejski odmevi: EP.11 – O letalstvu v Šaleški dolini
20.12.2021
10:00
Odprtje razstave ob 130-letnici Savinjske železnice
15.12.2021
10:00
Muzejski odmevi: EP.10 – Foto Pajk
15.11.2021
10:00
Pohod mladih muzealcev “Po poteh spominov”
17.10.2021
10:00
Odprtje razstave “Zgodba hiše kultnega betona”
07.10.2021
19:00
Velenjčani kuhamo skupaj!
26.09.2021
10:00
Muzejski odmevi: EP.8 – O mastodontu
20.09.2021
10:00
Odprtje razstave “Šaleška dolina – dolina gradov”
06.09.2021
10:00
Koledar dogodkov Muzeja Velenje za mesec september
29.08.2021
10:00
10. šoštanjski poletni filmski večeri
23.08.2021
10:00
Muzejski odmevi: EP.7 – O Kavčnikovi domačiji
16.08.2021
10:00
Koledar dogodkov Muzeja Velenje za mesec avgust
02.08.2021
10:00
“Selfie” z dediščino
13.07.2021
10:00
Odprtje razstave “Srebrni vrt: plevel”
06.07.2021
11:00
Koledar dogodkov Muzeja Velenje za mesec julij
01.07.2021
10:00
Muzejski odmevi: EP.5 – O slovenski osamosvojitveni vojni
21.06.2021
10:00
Javno vodstvo po razstavi “Trideset let brzostrelke MGV”
17.06.2021
10:00
Koledar dogodkov Muzeja Velenje za mesec junij
31.05.2021
8:00
Koledar dogodkov Muzeja Velenje za mesec maj
12.05.2021
10:00
Praznični konec tedna z Muzejem Velenje
28.04.2021
10:00
Muzejski odmevi: EP.3 – O vojni vseh vojn
19.04.2021
10:00
Muzej Velenje od srede spet odprt
12.04.2021
10:00
Razstava Velika noč v Šoštanju
01.04.2021
10:00
Muzej Velenje bo do nadaljnjega zaprt
29.03.2021
10:00
Spletna akcija Naprej v preteklost: #slovenija
22.03.2021
10:00
Hiša mineralov bo do nadaljnjega zaprta
12.03.2021
9:00
Mednarodni dan žena v Muzeju Velenje
07.03.2021
10:00
Koledar dogodkov Muzeja Velenje za mesec marec
05.03.2021
10:00
Odpiralni čas Spominskega centra 1991
04.03.2021
10:00
Dan odprtih vrat ob mednarodnem dnevu turističnih vodnikov
18.02.2021
10:00
Razstava Pust Šoštanjski
16.02.2021
11:00
Spletna razstava fotografij Janeza Svetine
08.02.2021
12:00
Obisk Muzeja Velenje ob slovenskem kulturnem prazniku
05.02.2021
10:00
Koledar Muzeja Velenje za mesec januar
25.01.2021
10:00
Muzej Velenje kmalu odpira vrata za obiskovalce
22.01.2021
10:00
Razstava Drobci iz grajske zgodovine
29.12.2020
10:00
Praznična voščilnica
15.12.2020
10:00
120 let od rojstva Františka Foita
20.11.2020
10:00
Zaščitne maske – v muzejski koronanabiralnik!
13.11.2020
10:00
Razstava 750 let Velenjskega gradu v vitrinah PC Standard
05.11.2020
10:00
Muzej Velenje od leta 1957
03.11.2020
10:00
“Meeting Ornaments: The Textile Tradition in Slovenia and Lithuania”
16.10.2020
10:00
Odpoved Predavanja o zgodovini družine Coronini
12.10.2020
10:00
Pikin vikend na Velenjskem gradu
23.09.2020
10:00
Predavanje Roka Polesa O grajskem parku
19.09.2020
10:00
Delavnice Muzejske veščine za vse
17.09.2020
10:00
Odprtje razstave “Družmirje. Bila je vas, zdaj je jezero.”
14.09.2020
10:00
Naprej v preteklost z Muzejem Velenje
16.08.2020
10:00
Fotografski natečaj
29.07.2020
9:00
Zaradi prenove zaprta razstava Mastodonti
16.07.2020
12:00
Počitniški program Muzeja Velenje
30.06.2020
10:00
25. junija vabljeni na brezplačen ogled Spominskega centra 1991
24.06.2020
15:00
Poletna muzejska noč v Muzeju Velenje
05.06.2020
15:00
Razstava Citre
21.05.2020
12:00
Razstava “Velenjčan sem!”
18.05.2020
12:00
V Muzeju Velenje odpiramo vrata za brezplačen ogled razstav
14.05.2020
15:00
750 let prve posredne omembe Velenjskega gradu
14.05.2020
10:00
Šaleška planinska pot – spletna razstava
07.05.2020
10:00
Navodila za obiskovalce v času epidemije COVID-19
05.05.2020
10:00
Razstava 1. maj, praznik dela
01.05.2020
0:00
Muzej Velenje 5. maja 2020 odpira vrata nekaterih enot
30.04.2020
12:00
Razstava Jože Lampret
27.04.2020
0:00
KORONANABIRALNIK
21.04.2020
10:00
Razstava Velika noč
09.04.2020
0:00
V Muzeju Velenje zbiramo fotografije velikonočnega praznovanja
06.04.2020
10:00
Virtualna razstava podob Velenjskega gradu
20.03.2020
10:00
Sodelavci Muzeja Velenje od 16. 3. 2020 delamo na domu
17.03.2020
10:00
Muzej Velenje do nadaljnjega zaprt za vse obiskovalce
13.03.2020
10:00
Preventivni ukrepi v Muzeju Velenje zaradi novega koronavirusa
08.03.2020
10:00
Deset let delovanja Muzeja usnjarstva na Slovenskem
07.11.2019
17:30
Na dan Primoža Trubarja vabimo k ogledu razstave
08.06.2019
10:00
Razstava Citre v Avstriji
23.05.2019
19:30
Brezplačno vodstvo v Muzeju usnjarstva
23.05.2019
17:00
Jajčerija in razstava Kaligrafija
22.05.2019
15:00
Razstava o Ani Lušin na Vrhniki
21.05.2019
19:00
Mednarodni muzejski dan
18.05.2019
10:00
Brezplačno v Muzej Velenje
15.05.2019
10:00
Klepet pod Pustim gradom ODPADE
25.04.2019
15:04
Darilo ob materinskem dnevu
25.03.2019
15:00