Med romaniko in barokom
Razstava predstavlja prostor Šaleške doline od prvih pisnih omemb doline v 12. stoletju vse do konca 17. stoletja, ko je v dolini začela izzvenevati srednjeveška družba s svojimi pravnimi in upravnimi ter socialnimi in gospodarskimi značilnostmi. Predstavlja izbor najpomembnejših ostankov, ki jih je dolga 500-letna doba pustila za seboj ter je razdeljena, enako kot srednjeveška družba v celoti, na tri dele: cerkveni, plemiški in kmečki.
Cerkveni del predstavlja rekonstrukcija nekdanjega prezbiterija podružnične cerkve sv. Mohorja in Fortunata v Šoštanju, ki so ga od 14. stoletja dalje krasile gotske freske v al secco in pravi fresko tehniki. Prezbiterij z ohranjenim romanskim oknom so v 16. stoletju nadzidali z zvonikom, ki še vedno nosi tipično okrasje 16. stoletja in letnico 1535, medtem ko so stavbo cerkve najprej barokizirali in nato v tretji četrtini 18. stoletja – razen zvonika – porušili in postavili na novo. Prvi prostor bogatita tudi rekonstrukcija kamnitega oltarja iz cerkve sv. Jošta na Paškem Kozjaku, datiranega v čas 17. stoletja, in cerkveno obredno posodje iz časa od 16. do 20. stoletja. »Ladjo« krasijo grbovne plošče najpomembnejših plemiških družin, ki so imele svoje posesti na tleh Šaleške doline.
Enako kot cerkvena je bila do začetka 14. stoletja zgrajena tudi grajska mreža. Med najstarejšimi gradovi v dolini je bil grad Šalek, po katerem nosi ime celotna dolina. Danes je od njega ohranjen le petetažni obrambni stolp trikotne oblike, saj je bil grad zapuščen že v 18. stoletju, in sicer po tem, ko ga je leta 1770 že drugič močno prizadel požar. Prvič je pogorel leta 1676 v času gospostva družine Raumschüssel. Predstavnica te družine je bila tudi Rosina Ursula Raumschüssel, katere protestantski nagrobnik je na ogled na razstavi. Poleg je kamnita plošča ljubljanskega škofa Tomaža Hrena, ki enako kot nagrobna plošča Rosine Ursule Raumschüssel zaznamuje čas protestantizma in protireformacije v Šaleški dolini. Med vnetimi privrženci nove vere je bila tudi družina Trebniških z gradu Švarcenštajn v Šentilju, ki je prav tako kot Velenjski grad dobil današnjo podobo s prezidavami prav v 16. stoletju. Enega izmed najpomembnejših umetniških dosežkov tega časa predstavljajo freske, odkrite v prostorih najverjetneje nekdanje kapele gradu Švarcenštajn. Danes so obnovljene na ogled v Muzeju Velenje. V gradu Švarcenštajn, ki je danes v zasebnih rokah, je ohranjenih še več starejših gradbenih elementov; poleg gotskih polžastih stopnic je zelo zanimiv poslikan dimnik, ki je bil nekoč viden daleč naokrog, nato so ga ob prezidavah skrili pod streho. Rekonstrukcija dimnika je na Velenjskem gradu na ogled v prostoru, kjer sta predstavljena t. i. kmečki oziroma nadalje plemiški del. V ta del vodi pot skozi originalni portal župnijske cerkve sv. Mihaela, ki je nekoč stala v danes potopljeni vasi Družmirje, medtem ko v prostore razstave vstopamo skozi originalni portal grajskih vrat, ki skozi južni obrambni stolp vodijo v grad oziroma na zunanje grajsko dvorišče. Preklado portala, ki ga je »in situ« zamenjala kopija, ob vklesani letnici 1558 in ščitcu, na katerem grbovna poslikava ni več ohranjena, krasi še vklesana rozeta. Podobni, le nekoliko manjši rozeti sta tudi na obeh stebrih portala. Pred vhodom v razstavni prostor je na ogled oltar iz kapele Velenjskega gradu. Ta se je, kot nakazuje v portal vklesana letnica 1660, v 17. stoletju že nahajala v severozahodnem obrambnem stolpu. V oltarju je danes reprodukcija dela votivne podobe iz podružnične cerkve sv. Andreja v Šaleku. Trilistna podoba sv. Jožefa z lilijo in Jezusom v atiki bi lahko bila delo Janeza Andreja Straussa.
Medtem ko je kmečki del predstavljen skozi rekonstrukcijo Kavčnikove dimnice kot del Kavčnikove domačije, ki še danes stoji v vasi Zavodnje nad Šoštanjem, plemiški predstavljajo številne najdbe posameznih arheoloških raziskav na gradovih po dolini; od pečnic do namiznega in kuhinjskega posodja, orožja in predmetov za vsakdanjo rabo. Osrednji del prostora je skupaj s povečavo »šaleškega dela« zemljevida G. M. Vischerja Styriae Ducatus Fertilissimi Nova Geographica Descriptio, z letnico objave 1678, namenjen maketi doline, ki kaže, da lahko Šaleško dolino upravičeno imenujemo – kot trdijo številni – dolina gradov. Tudi cerkvena vizitacija iz leta 1528 tako poroča, da je na Spodnjem Štajerskem samo še ena fara, ki ima toliko gradov in dvorcev, kot jih ima stara fara sv. Jurija v Škalah.
Mastodonti
V prostorih nekdanje konjušnice je predstavljena prazgodovinska najdba ostankov dveh vrst mastodontov, prednikov današnjega slona, ki so jih leta 1964 leta našli v Škalah pri Velenju.
Majda Kurnik 1920–1967
Zbirka predstavlja umetnico Majdo Kurnik, prvo akademsko slikarko iz Šaleške doline.
Afrika
Zbirko sestavljajo predmeti, ki jih je v petindvajsetih letih bivanja v Afriki zbral in Velenju poklonil češki akademski kipar František Foit.
Umetniška zbirka Galerije Velenje/20. in 21. stoletje
Umetniška zbirka Galerije Velenje/20. in 21. stoletje predstavlja izbor slik in skulptur iz 20. in 21. stoletja. Zajema dela sodobnega slovenskega slikarstva in kiparstva in je postavljena v štirih zaporednih prostorih.
Med romaniko in barokom
Razstava predstavlja prostor Šaleške doline od prvih pisnih omemb doline v 12. stoletju do konca 17. stoletja, ko v dolini začenja izzvenevati srednjeveška družba.
Šaleška dolina 1941-1945
Razstava predstavlja obdobje druge svetovne vojne v Šaleški dolini. Rdeča nit razstave je partizanski pesnik Karel Destovnik – Kajuh, poleg njega sta posebej prikazana še narodna heroja Dušan Mravljak – Mrož in Miha Pintar – Toledo. Povezovalni element razstave je češnjev cvet vzet iz Kajuhove pesmi, ki simbolizira in nakazuje protivojno misel in sporočilnost razstave.
Grajska kapela
Od 17. stoletja domuje grajska kapela v severozahodnem obrambnem stolpu. Pripoveduje o življenju nekdanjih prebivalcev gradu in o cerkvi sv. Jurija v Škalah, ki je bila zaradi izkopavanja premoga ter posledičnega ugrezanja površja leta 1957.
Mesto, ki so mu rekli čudež
Na fotografijah je spremljano nastajanje sodobnega mesta Velenja. Zbirka zajema čas od 1945 do 1960, ko je Velenje začelo dobivati novo podobo.
Fran Korun Koželjski
Stalna razstava je posvečena skladatelju in glasbeniku Franu Korunu Koželjskemu. V spominski sobi, posvečeni tej, tako za našo dolino, kot tudi za celoten slovenski prostor, izredno pomembni osebnosti, je razstavljeno pohištvo in instrumenti, ki so bili v rabi Frana Koruna Koželjskega.
Mojster fotografije Volbenk Pajk
Stalna razstava z naslovom Mojster fotografije Volbenk Pajk predstavlja fotografske predmete ter drugo tehnično opremo, ki jo je uporabljal velenjski fotograf Pajk v svojem ateljeju Foto Pajk in na terenu.
Stara trgovina
Trgovina sodi v obdobje okrog leta 1930. V njej je postavljeno originalno pohištvo dveh trgovin iz Šaleške doline.
Stara gostilna
V muzejski gostilni iz prve polovice 20. stoletja je postavljeno originalno gostilniško pohištvo z gostilniškim pultom, lesenim hladilnikom, omarami za kozarce in krožnike, gramofoni, glasbeno omaro iz 19. stoletja, stoli, klopmi in mizami. V prostoru ne manjkajo obvezni lesen pljuvalnik z žaganjem, pepelniki in steklen muholovec, stare tarok karte in igra »Marjanca«.
Stalna razstava kiparja Cirila Cesarja
Razstavljena dela akademskega kiparja (in oblikovalca) Cirila Cesarja rišejo razvojni lok kiparskega oblikovanja od klasičnega, formalno in vsebinsko neproblematičnega, akademskega realizma, prek oblikovno in čustveno potenciranih gigantskih teles talcev v ekspresivno razčlenjene, razčlovečene oblike cikla vojnih žrtev.