Stara trgovina
Rekonstrukcija stare trgovine z začetka 20. stoletja
Ob ogledu Velenjskega gradu obiskovalec najprej vstopi v sprejemno-prodajni prostor muzeja, ki je hkrati ambientalna rekonstrukcija stare vaške trgovine z mešanim blagom. Za predstavitev so uporabljeni originalno pohištvo štirih trgovin iz Šaleške doline in približno dva tisoč različnih prodajnih artiklov, večinoma iz prve polovice 20. stoletja. Pohištvo in predmete je muzej pridobil z odkupom ali donacijo, medtem ko so muzejski sodelavci zbirko uredili tako, da ta predstavlja čas, ko so bile takšne trgovine na podeželju še v uporabi.
Od srede 20. stoletja izraz trgovina pomeni predvsem manjši prodajni lokal. Po blagu, ki ga trgovine ponujajo in prodajajo, poznamo trgovine z mešanim blagom in specializirane trgovine. Muzejska stara trgovina je prav zaradi svojega mešanega blaga izjemno zanimiva, ne le za obiskovalce, temveč tudi z raziskovalne plati. Police, predali in pulti so namreč polni zanimivih (uporabnih) predmetov, ki so odraz določenega časa in prostora. So tihi pričevalci nekdanjega načina življenja lokalnega prebivalstva ter govorijo tudi o družbeno-ekonomski dediščini prek domačih in tujih blagovnih znamk, ki krasijo škatle, embalaže, zaboje ipd.
V takšni trgovini si lahko našel vse potrebno na enem mestu. Seveda je bil nakup odvisen tudi od finančne situacije potrošnika, tako da so manj premožni kupci nakupili res le najnujnejša osnovna živila, kot so moka, sladkor, sol, kvas …, ter ostale potrebščine vsakdanje rabe (petrolej, najcenejše vrste tekstila, nekaj železnine in gospodinjske potrebščine). Nakupi »na puf« ali »na knjigo« so bili nekdaj v domačih podeželskih trgovinah pogosti. Česar v takšni trgovini ni bilo na izbiro, predvsem za okus in potrebe bogatejših šoštanjskih meščanov in velenjskih tržanov, so nakup opravili v večjih mestih, na primer tekstil, bolj luksuzne izdelke in podobno. Prodajno ponudbo so trgovci prilagajali potrebam in povpraševanju kupcev, njihovemu okusu, letnemu času, zalogam, pretoku dobrin po trgovskih poteh ipd. Obisk bolje založene trgovine je bil nekdaj tudi za otroke prava paša za oči in okus, kar pričajo razstavljene steklene posode za bombone, ki so jih po navadi hranili kar na pultu, kar je še en od trgovskih prodajnih prijemov. Z naborom opreme (leseno pohištvo, stalaže, predalnik za semena, zaboj za shranjevanje olja, tehtnica za merjenje na kilogram …) in predmetov je danes v muzejski razstavni trgovini tako na ogled veliko raznovrstnega blaga: od škatel za shranjevanje živil, pripomočkov za gospodinjska ročna dela do emajliranih posod, oglasnih tabel, tehtnic, zabojev, oblek, predmetov za osebno higieno in kozmetiko, začimb, vrečk, galanterije, tobačnih izdelkov, čistilnih sredstev in še bi lahko naštevali. Skratka, vidna je pestra izbira življenju potrebnih predmetov in tistih za prestiž, za posebne priložnosti.
Marsikdo se ob obisku muzejske razstavne trgovine še z nostalgijo spomni nekaterih artiklov in opreme ter tudi načina prodaje »za pultom«. Takšne trgovine, kjer je vešč prodajalec prodal tisto, kar si želel in še kaj za zraven, so na podeželju vztrajale do šestdesetih let 20. stoletja, ko so jih počasi zamenjale samopostrežne trgovine. Danes, ko že skoraj v vsakem kraju naletimo na večje specializirane trgovine in trgovska središča, je obisk takšne muzealije pravo doživetje, če si obiskovalec le vzame nekaj časa za ogled celotne trgovine in mnogoterih podrobnosti.
Mastodonti
V prostorih nekdanje konjušnice je predstavljena prazgodovinska najdba ostankov dveh vrst mastodontov, prednikov današnjega slona, ki so jih leta 1964 leta našli v Škalah pri Velenju.
Majda Kurnik 1920–1967
Zbirka predstavlja umetnico Majdo Kurnik, prvo akademsko slikarko iz Šaleške doline.
Afrika
Zbirko sestavljajo predmeti, ki jih je v petindvajsetih letih bivanja v Afriki zbral in Velenju poklonil češki akademski kipar František Foit.
Umetniška zbirka Galerije Velenje/20. in 21. stoletje
Umetniška zbirka Galerije Velenje/20. in 21. stoletje predstavlja izbor slik in skulptur iz 20. in 21. stoletja. Zajema dela sodobnega slovenskega slikarstva in kiparstva in je postavljena v štirih zaporednih prostorih.
Med romaniko in barokom
Razstava predstavlja prostor Šaleške doline od prvih pisnih omemb doline v 12. stoletju do konca 17. stoletja, ko v dolini začenja izzvenevati srednjeveška družba.
Šaleška dolina 1941-1945
Razstava predstavlja obdobje druge svetovne vojne v Šaleški dolini. Rdeča nit razstave je partizanski pesnik Karel Destovnik – Kajuh, poleg njega sta posebej prikazana še narodna heroja Dušan Mravljak – Mrož in Miha Pintar – Toledo. Povezovalni element razstave je češnjev cvet vzet iz Kajuhove pesmi, ki simbolizira in nakazuje protivojno misel in sporočilnost razstave.
Grajska kapela
Od 17. stoletja domuje grajska kapela v severozahodnem obrambnem stolpu. Pripoveduje o življenju nekdanjih prebivalcev gradu in o cerkvi sv. Jurija v Škalah, ki je bila zaradi izkopavanja premoga ter posledičnega ugrezanja površja leta 1957.
Mesto, ki so mu rekli čudež
Na fotografijah je spremljano nastajanje sodobnega mesta Velenja. Zbirka zajema čas od 1945 do 1960, ko je Velenje začelo dobivati novo podobo.
Fran Korun Koželjski
Stalna razstava je posvečena skladatelju in glasbeniku Franu Korunu Koželjskemu. V spominski sobi, posvečeni tej, tako za našo dolino, kot tudi za celoten slovenski prostor, izredno pomembni osebnosti, je razstavljeno pohištvo in instrumenti, ki so bili v rabi Frana Koruna Koželjskega.
Mojster fotografije Volbenk Pajk
Stalna razstava z naslovom Mojster fotografije Volbenk Pajk predstavlja fotografske predmete ter drugo tehnično opremo, ki jo je uporabljal velenjski fotograf Pajk v svojem ateljeju Foto Pajk in na terenu.
Stara trgovina
Trgovina sodi v obdobje okrog leta 1930. V njej je postavljeno originalno pohištvo dveh trgovin iz Šaleške doline.
Stara gostilna
V muzejski gostilni iz prve polovice 20. stoletja je postavljeno originalno gostilniško pohištvo z gostilniškim pultom, lesenim hladilnikom, omarami za kozarce in krožnike, gramofoni, glasbeno omaro iz 19. stoletja, stoli, klopmi in mizami. V prostoru ne manjkajo obvezni lesen pljuvalnik z žaganjem, pepelniki in steklen muholovec, stare tarok karte in igra »Marjanca«.
Stalna razstava kiparja Cirila Cesarja
Razstavljena dela akademskega kiparja (in oblikovalca) Cirila Cesarja rišejo razvojni lok kiparskega oblikovanja od klasičnega, formalno in vsebinsko neproblematičnega, akademskega realizma, prek oblikovno in čustveno potenciranih gigantskih teles talcev v ekspresivno razčlenjene, razčlovečene oblike cikla vojnih žrtev.